Igår skedde det; operationen som jag har velat få i över 2 år - en laparoskopi. Alltså en titthålsoperation där de går in med en kamera i buken för att kika runt. Två timmar efter att jag vaknat så fick jag beskedet: de hade hittat några cystor (vätskefyllda blåsor) på min livmoder som de brände bort och därmed fick jag diagnosen endometrios. En relativt okänd sjukdom som kvinnor har kämpat med i alla tider och den är än idag otroligt outforskad och än sålänge finns det inget botemedel. Det enda som går att göra för att underlätta besvären är smärtstillande, p-piller som minskar mensen och bränna bort cystor.
 
Anledningen till varför man får endometrios är för att mensen "går bakåt" in i buken och hos "vanliga" människor tar immunförsvaret hand om detta blod men hos oss gör de inte det och därför bildas cystor och inflamationer.
 
Nu ska jag bara återhämta mig från operationen och sen börjar livet om. Hälsosammare liv, bättre tänk och framför allt; inte ta någonting för givet.
 
;*
 
 

Kommentera

Publiceras ej