Vad är endometrios? 

Det är en vanlig sjukdom som innebär att kvinnor får cystor på äggstockar, livmoder etc. (De kan förekomma på andra ställen i kroppen men det är vanligast vid dessa organ) 

Men trots att den är så vanlig så vet få om den och inte mycket forskning utförs. Det finns ingen bot. Och denna sjukdom påverkar allt i livet; fysiskt, psykiskt, relationer, kärlek... Listan är lång. Jag spenderar min tid i sängen under de värsta perioderna och har ofta så ont/blir så utmattad att jag tappar verklighetsuppfattningen, inte kan äta, fungerar helt enkelt inte som människa. Och får leva med att det är få som tror på det eller förstår det; för endometrios är inte en sjukdom som syns. "Syns den inte så är den påhittad." 

Vissa kvinnor får vänta flera år innan de blir tagna på allvar och får rätt diagnos, och det är så fruktansvärt äckligt fel! 
Är så arg på detta samhälle och lider så med alla mina endosystrar dör ute, och min riktiga syster som lider av samma sjukdom. Ingen kvinna förtjänar detta helvete! 

Några av de vanligaste symptomen på endometrios:

• Kraftig smärta före och/eller under menstruation
• Smärta vid ägglossning eller andra tidpunkter mellan menstruationer 
• Smärtor trots intag av receptfria värktabletter (t.ex. Alvedon, Ipren, Naproxen)
• Riklig och långdragen och/eller oregelbunden menstruation
• Smärtor när du kissar eller har avföring
• Djupa samlagssmärtor
• Diarré eller förstoppning 
• Energilöshet
• Värk i ljumskar och/eller korsryggen som strålar ut i benen
• Återkommande UVIer där antibiotika inte fungerar
• Svårighet att bli gravid


This is our normal! 

Kommentera

Publiceras ej