Gradvis har jag gått över till naturliga och, ärligt talat, en fräschare produkter att använda på kropp och hår. Allting vi använder; balsam, schampoo, hudkrämer, etc innehåller väldigt skadliga och inte minst farliga ämnen som definitivt inte är bra för vår hud. Vår hud suger upp allting vi smörjar in den med (nikotin plåster?) och i all ärlighet så har jag börjat må bättre sen jag mer eller mindre slutade använda vanliga hudvårdsprodukter - dessutom har mitt hår växt flera centimeter sen november (Sweeeeet)

Så detta är det jag använder;
 
 
Håret
Ägg är ett mirakel för håret och dessutom ett gammalt knep i boken när det kommer till hårtvättning. Jag blandar äggulan med antingen olivolja, mandelolja eller honung (sällan det sistnämnda) kletar in det i håret, masserar in det i hårbotten och efter att det suttit i i cirka 10-15 min så sköljer jag noggrant ur det med svalt vatten. Håret blir väldigt stelt efteråt men när det torkar är det mjukt och "volumiöst", dessutom så blir det inte fett lika fort och hårbotten mår bra av det. Vill ni veta mer så står det information överallt på nätet; mixa och matcha tills en blandning passar er men sluta använda vanligt schampoo och balsam! 
 
Ansikte/kroppen
Jag tvättar ansiktet med mandelolja eller olivolja och använder mandelolja som återfuktare (ska köpa en vänlig ansiktskräm imorgon från Weleda som ska vara bra). Speciellt olivolja är utmärkt att ta bort mascara, eyeliner osv. Metod: Jag blöter upp ansiktet, smörjer in ansiktet noggrant med oljan, tar en fuktig bomullspad och "drar" försiktigt av oljan. Sedan sköljer jag noggrant med ljummet vatten och avslutar med kallt vatten.
 
Många tror att olja ska orsaka fet hy men i de flesta fallen är detta fel; vi får fet hud när vår hud är torr och "vantrivs". Mandelolja t.ex ska vara bra mot acne osv, så ni kan ju räkna ut resten. Detta är såklart individuellt, så man måste testa sig fram.
 
Honung är antiinflammatorisk och fungerar utmärkt även som ansiktsmask och hårinpackning. Blandar du en klick honung och lite socker har du en utmärkt peeling.
 
 
Summan av kardemumman är; jag är supernöjd och kommer definitivt att fortsätta med "no-poo" metoden. (Och den här gången kanske jag får längre fint hår som inte måste klippas av för att det är så fult)
 
Ha en trevlig fredag! ;*
 

Kommentera

Publiceras ej